„Vă mulţumesc pentru noua rubrică şi sper ca viitoarele preotese şi nu numai... să îndrăznească.Aşa cum am spus, răspunsurile vor veni ca şi comentarii la această postare.
În legătură cu acest subiect am vorbit şi cu prietena mea bună. Ea a avut un prieten student la teologie şi, deşi el nu era chiar aşa cum trebuie să fie un viitor preot, ea m-a întrebat: "oare chiar pot eu să fiu preoteasă când nu mai sunt virgină?" (acest fapt s-a consumat cu un alt băiat). Atunci am fost foarte răutăcioasă, spunându-i că la asta trebuia să se gândească înainte, şi că o preoteasa trebuie să fie curată. Chiar dacă nu reuşesc mereu să fac bine, spun "învaţă-mă prin faptele tale, nu prin cuvinte".
Spunea un preot că şi-ar dori ca fiul său să urmeze acelaşi drum şi, dacă ar vrea să se căsătorească cu o fostă prostituată, de exemplu, ar fi de acord, dacă acest fapt ar însemna convertirea la creştinism a unui suflet.
Până la urmă, acea curăţie a trupului pare să nu mai aibă aceeaşi importanţă? De ce?
Doamne ajuta!”
Andreea (via email)
Vă rugăm să ne iertaţi întârzieriile cu care răspundem în general, în ultima vreme programul fiecăreia dintre noi s-a aglomerat foarte mult.
Natalia presb.
-->
[edit]
Pentru a face mai uşor diferenţa, aşa cum ne roagă Alexandra, între păreri personale şi ce spune Biserica, am selectat 2 răspunsuri:
Ce spune pravila bisericească şi Sf. Scriptură despre acest lucru:
„1625. -Preoteasa este sotia legitima a preotului din prima, lui si a ei, casatorie, inainte de hirotonia in ipodiacon. Ea nu trebuie sa fi avut vreodata legatura cu alt barbat, (VI ce. 26; Sf. Vasile 27) ci trebuie sa fi fost fecioara. “
"(Preoţii) Sa nu-si ia de sotie o curva sau spurcata, nici femeie lasata de bărbat, caci ei sunt sfinti pentru Dumnezeu" (Lev. 21, 7).
„să fie bărbaţi ai unei singure femei, să-şi chivernisească bine casele şi pe copiii lor”. (I Timotei 3, 12)
Pentru a face mai uşor diferenţa, aşa cum ne roagă Alexandra, între păreri personale şi ce spune Biserica, am selectat 2 răspunsuri:
Ce spune pravila bisericească şi Sf. Scriptură despre acest lucru:
„1625. -Preoteasa este sotia legitima a preotului din prima, lui si a ei, casatorie, inainte de hirotonia in ipodiacon. Ea nu trebuie sa fi avut vreodata legatura cu alt barbat, (VI ce. 26; Sf. Vasile 27) ci trebuie sa fi fost fecioara. “
"(Preoţii) Sa nu-si ia de sotie o curva sau spurcata, nici femeie lasata de bărbat, caci ei sunt sfinti pentru Dumnezeu" (Lev. 21, 7).
„să fie bărbaţi ai unei singure femei, să-şi chivernisească bine casele şi pe copiii lor”. (I Timotei 3, 12)
Şi răspunsul pe care ni l-a trimis Maica Siluana Vlad:
Răspunsul la această întrebare e dat deja de Dumnezeu şi numai El poate să facă, atunci când consideră şi cum Singur ştie, pogărământ!
Un lucru important de ştiut: o prostituată poate deveni sfântă, dar nu poate sluji ca preoteasă. Poate deveni o soţie credincioasă şi poate chiar o mama bună, dar nu şi o preoteasă în sensul liturgic al cuvântului.
Dar, repet, Domnul ştie şi numai El răspunde celui ce întreabă în Sfânta Taină a Pocăinţei şi numai prin Episcopii Lui! A lor este răspunderea, deşi, consecinţele în trup şi în viaţa copiilor le trăieşte cel în cauză.
Cu drag şi dor şi binecuvântare
M. Siluana
14 comentarii:
Iată ce spune pravila bisericească despre acest lucru:
„1625. -Preoteasa este sotia legitima a preotului din prima, lui si a ei, casatorie, inainte de hirotonia in ipodiacon. Ea nu trebuie sa fi avut vreodata legatura cu alt barbat, (VI ce. 26; Sf. Vasile 27) ci trebuie sa fi fost fecioara. “
Fecioria viitorului preot şi a viitoarei preotese este menţionată şi în Sfânta Scriptură:
"(Preoţii) Sa nu-si ia de sotie o curva sau spurcata, nici femeie lasata de bărbat, caci ei sunt sfinti pentru Dumnezeu" (Lev. 21, 7).
„să fie bărbaţi ai unei singure femei, să-şi chivernisească bine casele şi pe copiii lor”. (I Timotei 3, 12)
nu cred ca asta e singurul criteriu de a alege sotia. in definitiv e sotie intai si apoi preuteasa. daca are calitatile necesare de a fi sotie, mama si gospodina o sa stie sa ii fie alaturi sotului indiferent ce meserie (misiune) are acesta.
Nu, nu se pune problema ca asta este singurul criteriu.
Eu consider ca acesta ar trebui sa fie printre primele criterii pentru alegerea viitoarei sotii. Enoriasii nu tin cont ca preotul e sot si ar vrea sambata seara sa se plimbe cu sotia in parc, sau trebuie sa se ingrijeasca de casa, preotul trebuie sa fie prezent atunci cand oamenii au nevoie de el. Acest drum e o misiune, nu un program de lucru cu clientii. Deci la fel si preoteasa, un preot care nu-si are preoteasa aproape in slujire, e un preot pe jumatate. Cand cei doi se casatoresc devin un trup, deci cu atat mai mult, in preotie vor conlucra impreuna cu Dumnezeu, amandoi, nu doar parintele. Dumnezeu va binecuvanta altfel casatoria dintre doi tineri care s-au pastrat pana la Taina Cununiei. Daca nici familiei de preot nu cerem fecioria la inceput de drum, atunci ce sa mai cerem de la ceilalti?! Numai bine!
In legatura cu preotia sunt doua aspecte distincte, nici unul neputand fi trecut cu vederea in cazul pus in discutie: primul aspect este preotia "asa cum TREBUIE sa fie" iar al doilea este preotia "asa cum VREM NOI sa fie".
Legat de primul aspect, canoanele sunt clare: daca cea care va sa fie preoteasa nu este "fara prihana" trupeste in momentul casatoriei cu barbatul ei (viitorul preot) hirotonia nu se poate face. Nu o sa intru in amanunte teologice, dar voi aminti doar ca prin Taina Nuntii femeia si barbatul devin UN trup; deci intinarea unui sot se rasfrange si asupra celuilalt.
Aceste considerente nu sunt legate de capacitatea unui sot sau a celuilalt de a se jertfi in slujire sau de dorinta spre un anumit drum ci se refera la o stare initiala de potrivire sau nepotrivire spirituala. Oarecum, poate fi asemanata aceasta stare cu faptul ca nimeni nu ia un vas in care a pus (chiar si intamplator) o necuratie mare si sa-l foloseasca la slujbele sfinte in Altar. Preotul este vas ales al Duhului Sfant, nu este meserias sau slujbas! Preotia este contopire cu Dumnezeirea si nu o meserie.
In timpurile noastre, diavolul incearca sa "arunce pe piata" teoria in care afirma ca preotul doar lucreaza cele lumesti (partea vizibila a cultului) iar restul, lucrarea nevazuta, puterea preotiei este o actiune a Duhului care nu tine cont de starea slujitorului. In cazuri exceptionale se petrce si asa, ca sa nu devina preotia partasa pacatului omului, dar nu aceasta este starea normala. Dumnezeu i-a dat preotului puterea de a lega si dezlega, de a sfinti, de a fi pastor al turmei Sale, iar aceasta putere este una reala pe care preotul o are in mana lui. Preotul cere si Dumnezeu implineste cererea neconditionat. Aceasta este in spiritul Sfintei Traditii, caci altfel, despartind puterea preotiei de preot (ca persoana) oricine poate fi preot, nu-i asa? Este de ajuns sa inveti bine (eventual pe derost) randuiala preotului, sa ai o prezentare exterioara acceptabila si gata... esti bun pentru ca Dumnezeu sa "munceasca" prin tine. Nu, dragii mei, preotul si preoteasa trebuie sa munceasca ei cu ceea ce Dumnezeu a turnat in ei: HARUL. Dar daca vasul este spart doar un nebun ar pune untdelemnul cel mai scump in el; iar Dumnezeu este iubitor si bun nu nebun! "Cine are urechi de auzit sa auda!".
Sa ne traiti parinte!
Am o sugestie - s-ar putea face un forum de discutie si intrebari pe diferite teme, astfel se poate face o diferenta intre sfaturi autorizate ale preotilor si pareri simple ale vizitatorilor, daca la aceeasi rubrica scrie fiecare ce crede despre un subiect se poate ajunge la confuzii.
Alexandra
Pentru Alexandra:
Observatia ta este corecta si ideea nu este rea dar... Referitor la observatie: site-ul acesta s-a dovedit (se dovedeste inca) a fi un fel de "club inchis" fara a fi exclusivist; adica fiind creat pe o tema clara si unitara va fi folosit de acele persoane care chiar au un interes in aceasta zona si acestia, cred eu, fiind oameni cu dragoste reala fata de Biserica nu se vor lansa in a da verdicte sau pareri decat atat cat le permite "calibrul lor". Daca ar fi si altfel de persoane, sunt sigur ca sora Natalia, preoteasa ce administreaza spatiul acesta va sti ce are de facut.
Referitor la idee: un forum poate fi folositor doar atata timp cat nu va cauta sa inlocuiasca (nu ca ar putea asa ceva) relatia cu duhovnicul. Ca preot dar si informatician profesionist am patruns, cu ajutorul lui Dumnezeu, in amandoua lucrarile si va spun ca in anumite situatii, la anumite persoane, granita intre real si virtual este foarte firava chiar si cand vorbim despre El.
Dumnezeu trebuie sa fie trait in primul rand in realitate, prin acceptarea aproapelui nostru in chip simtitor, asemenea samariteanului milostiv. Internetul poate sa vina doar cu partea de informare rapida si cu cea de completare a realitatii deja experimentate. Deci cat timp se pastreaza proportia si echilibrul "toate ne sunt permise".
Cu permisiunea doamnei preotese Natalia v-as aduce la cunostiinta faptul ca lucrez la un proiect ce vrea sa cuprinda, printre altele, si acest mod de prezentare a preotului. Proiectul se numeste "Preotia - Slujire in Iubire" si are ca punct de plecare observatia proprie ca in ultima vreme in spatiul virtual divolul loveste preotia la fel de aprig, poate, ca in viata reala. Nu cred ca refacerea imaginii despre preotie la acele persoane care naviga pe internet si intra in contact cu o prezentare intentionat rau-voitoare a acestei slujiri, se va realiza prin acest proiect, dar poate cineva se va folosi. Proiectul este la inceput, nu i-am alocat suficient timp ca dezvoltarea sa fie rapida, dar este in lucru! Doamne ajuta sa mearga inainte!
Cer iertare pentru "reclama" si o rog pe sora Natalia sa nu posteze acest comentariu daca "am batut campii".
Iertati-ma si rugati-va si pentru mine, pacatosul!
Multumesc, Parinte! Imi place acest blog si intrucat sunt vizata direct de subiectul acesta al slujirii preotesei (sotul este teolog)ma bucur ca exista o preocupare reala de a veni in intampinarea tinerelor sotii de teologi care nu intotdeauna au acces la informatii si sfaturi privind anumite framantari. Ma bucur de asemenea ca toate parerile sunt filtrate de un ochi cu experienta si sunt sigura ca daca vom avea intrebari vom afla raspunsuri pertinente. Deocamdata din cate am citit si pe acest blog m-am lamurit destul de mult. Mi-ar placea daca ar mai aparea experiente ale preoteselor in vocatia lor, cum a fost cazul doamnei Argentina. Va multumesc! Alexandra
Intre timp am primit si raspunsul Maicii Siluana la aceasta intrebare, l-am pus in cadrul postarii.
Multumesc si eu parintelui Gheorghe pentru interventii, ma bucur ca ati accentuat relatia cu duhovnicul.
In ceea ce priveste deschiderea unui forum mie cel putin imi este imposibil acest lucru. In plus, cred ca extinderea prea mare in lumea virtuala nu este chiar de folos, ci duce mai degraba la o risipire.
Ma bucur ca putinul pe care am reusit noi sa il adunam aici, pe acest site, a fost de folos multora dintre voi si continuam lucrarea. Din pacate s-a scris/spus destul de putin pe acest subiect, de aceea va rugam ca atunci cand gasiti ceva sa ne semnalati.
Pomeniti-ne si pe noi!
Prietenul meu este student la teologie. Ne iubim foarte mult si chiar am ajuns sa vorbim despre casatorie. Eu nu mai sunt virgina, inaintea lui am avut o relatie serioasa dar s.a incheiat. Faptul ca eu nu mai sunt virgina va sta in calea preotiei lui?
Dragă Anonim,
La Mulţi Ani întru Hristos!
La această întrebare poţi găsi răspuns NUMAI la duhovnicul tău. Sau, dacă nu ai un duhovnic (aşa pare, de vreme ce ne întrebi pe noi), la unul dintre duhovnicii mari pe care îi avem încă din mila Domnului. Este o problemă delicată, la care numai un om înduhovnicit, luminat şi înţelept poate săă găsească răspunsul potrivit ţie. Roagă-te Domnului să găseşti duhovnicul pentru inima ta, care să te poată povăţui. La fel, o să facem şi noi: o să te pomenim la rugăciune. Domnul să te mîngîie şi să te miluiască!
Va multumesc pentru raspuns. Am acelasi duhovnic din copilarie dar fiind la facultate in alt oras am si aici un duhovnic la care ma spovedesc cand nu pot ajunge acasa. Sincer, m-as simti rusinata sa merg la cel din copilarie desi acest sentiment stiu ca trebuie invins. Va multumesc din suflet si sper ca Dumnezeu sa-mi ofere intelepciune.
Doamne ajuta
In urma cu 2ani am cunoscut un student la teologie cu timpul ne-am dat seama ca e mai mult de o prietenie intre noi....eu il iubeam si el la fel ...eu am fost casatorita,am divortat pt ca fostul sot a avut o relatie cu o alta femeie care a ramas insarcinata....
Poat sa fiu o piedica in viata lui?sar putea casatori cu mine?ar fii posibil sa piarda tot din cauza mea?
Va multumesc
Doamne ajuta
Trimiteți un comentariu