"Precizări în legătură cu o recentă hotărâre a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române în şedinţa de lucru din 11 februarie 2010 (temei nr.1092/2010) a luat în examinare statutul preoţilor divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi, în vederea adoptării unor măsuri cu caracter unitar şi obligatoriu în eparhiile Patriarhiei Române, informează Cancelaria Sfântului Sinod şi Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Hotărârea are ca scop întărirea instituţiei familiei preotului ortodox prin măsuri pastorale care au rolul de a consolida şi evidenţia personalitatea religios-morală a preotului şi a întregii lui familii în comunitate, ca exemplu de trăire morală şi comportament creştin, precum şi ca factor esenţial pentru o bună pastoraţie a credincioşilor.
În acelaşi timp, pentru a păstra, potrivit îndatoririlor sale, „unitatea dogmatică, liturgică şi canonică, precum şi comuniunea cu întreaga Biserică Ortodoxă”(art.14 lit.a) din Statut) şi fidelitatea faţă de disciplina Bisericii Ortodoxe Universale, Sfântul Sinod a hotărât ca la nivelul eparhiilor Înaltpreasfinţiţii şi Preasfinţiţii Chiriarhi să respecte cu stricteţe prevederile canonice, statutare şi regulamentare bisericeşti, care nu admit recăsătorirea clericilor, sancţionând, potrivit prevederilor regulamentare, clericii aflaţi în această situaţie.
În acest sens, pentru întărirea stabilităţii şi unităţii familiei creştine, sporirea disciplinei şi moralităţii în rândul preoţilor de mir, precum şi pentru diminuarea cazurilor care influenţează în mod negativ viaţa şi activitatea bisericească, hotărârea Sfântul Sinod prevede următoarele: clericii divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi, precum şi cei văduvi şi recăsătoriţi nu pot ocupa posturi de conducere în administraţia bisericească, la nivel de protopopiat, eparhie şi Patriarhie; nu pot ocupa postul de preot paroh, care este post de conducere; nu vor putea promova în alte parohii; nu pot fi propuşi şi nu pot primi ranguri bisericeşti; nu pot fi încadraţi şi nu pot funcţiona în învăţământul teologic preuniversitar sau universitar; nu pot solicita mutarea de la o eparhie la alta decât cu observarea atentă a situaţiei canonice şi menţionarea acesteia în fişa personală.
Preoţii care divorţează şi se recăsătoresc vor fi sancţionaţi cu pedeapsa depunerii din treapta preoţiei. Dacă se va constata că preotul care a primit această sancţiune a fost părăsit de soţie, are rezultate pastorale deosebite, dovedeşte calităţi misionar – pastorale şi comportament bisericesc, are relaţii bune cu credincioşii din parohie, are o pregătire teologică deosebită, are copii în întreţinere, ca măsură pastorală şi de pedagogie creştină, vor fi identificate modalităţi de folosire a unor astfel de preoţi, de la caz la caz, în administraţia bisericească, în activităţi filantropice, în activităţi cu caracter cultural-educaţional, în învăţământul de stat sau în posturi neclericale de cântăreţi bisericeşti pentru a nu fi îndepărtaţi din cadrul bisericii, chiar dacă nu mai slujesc la Sfântul Altar.
În concluzie, soluţiile pastorale prevăzute de recenta hotărâre a Sfântului Sinod evidenţiază modalitatea de menţinere a ordinii canonice în Biserica Ortodoxă Română în paralel cu ajutorarea preoţilor divorţaţi sau divorţaţi şi recăsătoriţi."
Agenţia de ştiri Basilica
18 comentarii:
:) tocmai ce vazusem articolul in ziarul "Lumina" si vroiam sa vi-l trimit..Numai bine!
Din aceasta decizie se desprinde tocmai demnitatea femeii si sotiei pe care Biserica Ortodoxa o recunoaste deplin viitoarei / actualei preotese. In momentul in care se conditioneaza accesul unui teolog in cler de deciziile luate de sotia acestuia,putem intelege ca preoteasa nu este un accesoriu optional la trusoul preotului, ci fara o preoteasa nu poate fi preot in lume - decat cu riscuri foarte mari. Daca Biserica recunoaste ca fara o preoteasa nu poate fi preotul preot atunci ne ramane noua femeilor sa ne cutremuram de raspunderea pe care o avem daca ne-am casatorit cu un teolog, pentru ca nu ne mai putem sustrage de la aceasta raspundere FARA SA FACEM RAU SI CELUI DE LANGA NOI, NU NUMAI NOUA. Daca in spatele unui barbat de succes sta o femeie inteleapta, atunci cu siguranta ca in spatele unei decizii luate de o femeie se intrezareste masura barbatului acestei femei.
Intr-adevar nu e de joaca cu preoteasa...Noi femeile putem strica multe, dar cu ajutorul lui Dumnezeu putem sa lucram si binele daca suntem ajutate si povatuite in acest sens...In fiecare zi descopar cate un aspect al vietii de sotie de teolog, desi inca nu sunt preoteasa. Ma gandesc ca atunci cand voi fi preoteasa voi fi foarte surprinsa sa descopar ca lucrurile sunt cu totul altfel decat le banuisem eu...
Am primit si eu pe e-mail 2 pareri despre aceasta hotarire si o sa le postez mai jos.
Prima ii apartine unei prietene preotese din Romania: "Intr-adevar, ar fi necesar ca BOR sa ia atitudine in astfel de cazuri. Nu stiu insa daca va fi consecventa."
Iar a doua ii apartine unui prieten teolog luteran din Germania: "O, o, o, e cam stricta reglementarea asta. Mi se pare ca preotul nu e doar slujitor, ci si casatorit cu Biserica. De altfel, se pare ca si preoteasa trebuie sa accepte si sa impartaseasca acelasi regulament. Drept urmare, ar insemna ca BOR ar trebui sa angajeze si preotesele?! Salutari si sper sa nu va pierdeti umorul!"
:) asta mai discutam si eu cu prietenul meu, de ce nu au si preotesele salariu ca sa fie acolo in Biserica mereu, cu parintele lor si sa-l poata ajuta mai mult...pentru ca uneori sa faci fata si statutului de sotie, de mama, de angajata si de preoteasa nu este deloc usor :)
@Sfintiimuceniciromanov: eu de peste patru ani descopar cum e sa fii prietena unui teolog, cata rabdare iti trebuie, intelepciune, si e doar un simplu cantaret si tot e foarte ocupat, cand o sa fie preot, cu ajutorul lui Dumnezeu, va fi si mai ocupat..si daca nu as intelege acum ca sambata e ocupat toata ziua cu nunti, botezuri, sfestanii, etc si eventual mai e si duminica si deci nu putem iesi impreuna, atunci cu siguranta nu as intelege nici mai tarziu cand responsabilitatile vor fi mai multe, vor aparea copiii si ca orice mama voi vrea sa fim cu totii sambata in parc..iar mie nu imi ramane decat sa il urmez in tot ceea ce face pentru Hristos si pentru semeni si sa invat sa daruiesc din ce in ce mai mult asa cum face si el.
Andreea dragă, foarte curând este posibil ca nici măcar preoţii să nu mai primească salariul de la stat (mai întâi vor dispărea probabil salariile de cântăreţi şi posturi auxiliare, care deja au început să vină cu întârziere la noi).
Aşa că să fim conştienţi că această slujire va fi mereu (şi de acum înainte mai mult ca niciodată poate) bazată pe jertfă...
Sunt constienta de acest lucru..prietenul meu este platit din salariul de la stat + o sponsorizare pe care a obtinut-o parintele paroh..iar din acesti bani o parte ii primeste isonarul..deci...dar Dumnezeu se ingrijeste de pasarile cerului, cu atat mai mult se va ingriji de slujitorii Sai :)
Eu una, ca viitoare posibila preoteasa nu-mi doresc decat un job care sa-mi permita sa-mi ajut sotul si financiar, sa nu-l pun in situatia de a-si face griji din acest punct de vedere..dar si ub job cu un program flexibil, astfel incat sa-mi permita sa-i fiu aproape in problemele administrative.
Am observat ca este foarte greu sa acceptam toate etapele Crucii lui Hristos. Preotesele mai demult beneficiau de oarecare siguranta materiala (strabunica mea) datorata atmosferii duhovnicesti a parohiei. Oricat de grele erau celelalte probleme ale vietii, nu se punea problema ca preoteasa sa aiba serviciu sau ca preotul sa nu primeasca bani de la stat. Cu cat trece timpul mai mult, cu atat viitoarea preoteasa, sau sotia de cleric inferior (cantaret bisericesc etc) este pusa tot mai mult in situatia de a nu pretinde un salariu stabil si constant de la sotul ei (sotul meu este angajat cu jumatate de norma si este un caz fericit intre colegii de breasla). A fi preoteasa inseamna ca oferi tot ce poti tu mai bine fara sa astepti nimic in schimb, nici sa fii cinstita, nici sa ai vreun mot in frunte, nici sa o duci bine material, pentru ca asta inseamna a fi crestin, a darui fara sa te gandesti ca o sa primesti pentru asta ceva in schimb - altceva decat dragostea si harul lui Dumnezeu.Multa vreme ma speria perspectiva asta de a purta greutatile vietii de teolog impreuna cu sotul meu, fara a beneficia insa de multe bucurii pe care teologii le au - cum ar fi participarea la toate slujbele din timpul saptamanii, atmosfera de rugaciune si liniste in care profeseaza, spre deosebire de mirenii care se confrunta direct cu lumea. Este cea mai grea lectie pe care am invatat-o dupa ce m-am casatorit cu sotul meu. Nu este usor sa intelegi lucrul asta, mai ales ca exista tot felul de categorii de familii preotesti la care ai tendinta sa te raportezi, unele mai instarite, altele extrem de modeste material vorbind, si nici una din situatii nu trebuie luata ca model, fiecare familie de teolog este unica. Sa dam slava lui Dumnezeu pentru cruce, caci cand vom lasa crucea de pe umar, vom lasa si bucuria de a fi cu Hristos...Abia cand iti accepti crucea, intelegi ca este cea mai mica cruce pe care ti-o putea da Dumnezeu sa o porti!!!
Indiferent de greutatile pe care le intampinam din punct de vedere material ca si familie de cleric, importante sunt roadele spirituale pe care le culegi si pe care vrei sa le inmultesti..important e sa nu ne lasam sufletul intristat din cauza acestor probleme..in viata trebuie sa gustam si amarul pentru a simti dulcele..
Intr-adevar, daca preoteasa are un serviciu care nu-i permite un program flexibil, atunci nu poate beneficia de bucuria de a fi la slujbele din timpul saptamanii ceea ce nu este ceva tocmai placut..poate de aceea e bine sa ne indreptam catre profesii care ne pot oferi o oarecare libertate a programului de lucru.
Este bine ca BOR a luat atitudine in privinta asta si a spus ceva oficial.Tocmai ce comentam impreuna problema intr-un articol anterior aici pe Slujirea preotesei.Acum, se stie clar ce trebuie facut, nu mai trebuie comentarii adiacente.
In legatuta cu salariul, cred ca este o mare greseala discutia despre punand problema in acelasi timp a salariului preotului cu a celorlalti slujitori ai bisericii, cantareti, ajutor in altar, femeia de la pangar.
Este complet diferit si efectiv nu are legatura.
denumirea de "cleric inferior "
data cantaretului este altceva ciudat in Romania.Eu prima oara citesc aici ca un cleric poate fi inferior.De fapt este vorba aici de un cleric ce nu e cleric.Cu ajutorul lui Dumnezeu, poate va primi harul si va purcede la slujirea lui Hristos ca si cleric.
Pana atunci este o confuzie in termeni importanta.Nu este vorba de o ierarhizare administrativa. Este vorba de ceva esential in ortodoxie.
Situatia in Grecia este asa: doar preotul este angajatul Mitropoliei deci implicit angajatul statului si platit de stat. El are asigurarea angajatilor statului de altfel.Ceilalti slujitori drept credinciosi care ajuta in biserica sunt angajatii parohiei respective .De altfel, cantaretii de exemplu au si un sindicat propriu ei fiind pe post de " particulari" sa zicem asa lucru nepermis preotilor.
Eu una ca si cantareti pana acum am intalnit doar oameni extraordinari si cu mare suflet.Toti pe care ii stiu eu de exemplu au si un alt venit, slujba de cantaret la biserica fiind in primul rand datorata credintei lor.
Toate bune.
Maria, nici în zona noastră nu se foloseşte denumirea de "cleric inferior", care este, într-adevăr bizară. Cred că se foloseşte îndeosebi în Moldova.
În ceea ce priveşte situaţia din Grecia, e bine şi frumos, dar trebuie ca parohia să îşi permită să plătească salarii. Şi probabil că îşi permite, pentru că din câte am înţeles de la un preot român de acolo, statul acordă un salariu din care pot trăi (într-un stil de viaţă decent) şi preotul şi familia lui (2-3 copilaşi).
La noi însă, în parohiile mai sărace, asta ar fi ceva imposibil. Nici măcar preotul nu îşi ia întotdeauna salariul.
În ceea ce priveşte cântăreţii, eu am cunoscut din toate categoriile. Şi care cântă Domnului, din dragoste şi credinţă, fără să primească sau să ceară ceva în schimb, şi din categoria celor care o fac doar pentru bani.
Domnul să aibă milă de toţi!
Asa e Natalia.Acum, eu nu am spus ca neaparat asa e bine sau asa nu.Am dat doar un exemplu.Cat despre Romania, da in situatia actuala nu se poate face asa.
Insa, tocmai pentru ca venitul preotului nu este bine gandit au probleme si cantaretii cu venitul lor cred.
Aici, preotul are un salariu mediu al lucratorului statului cu care se poate trai decent pentru ca si altii traiesc cu el insa nu are nici un acces la pangar.La pangar are acces doar cu epitropii impreuna(sunt cel putin patru chei) si de altfel din bani o mare parte o ia Mitropolia.Restul este hotararea epitropilor dar preotul trebuie sa aprobe.In urma acestui fapt, preotii au toti cam acelasi venit bineinteles si nu exista problemele din Romania.A, daca unii au mosteniri si pamanturi sa zivem din familie sau o situatie mai buna este altceva .dar din biserica , nu.
Despre salariul preoteselor s-a mai scris aici ceva si trebuie sa spun(si asta chiar e ultimul lucru aici) deci trebuie sa spun ca si asta e un nonsens.Logic este ca preotului sa i se dea destul cat preoteasa sa-si permita sa stea acasa nu sa fie infiintata functia de "preoteasa" .
Doamne ajuta.
Doamne ajuta! si eu am cunoscut cantareti care merg la Biserica doar pentru bani, am cunoscut altii care vin doar din dragoste, cea mai frumoasa situatie este insa, atunci cand acel om, iubitor de Dumnezeu, teolog, poate viitor preot, cu voia lui Dumnezeu, se poate intretine din aceasta "slujba" si face si ceea ce ii place pentru ca trebuie sa ne gandim ca multi dintre ei sunt studenti, se intretin singuri, stau in chirii, si atunci cu siguranta daca nu ar avea un venit de la Biserica ar trebui sa lucreze prin alte parti ca sa-si poata asigura traiul necesar..
Referitor la salariul de preoteasa, chiar daca am zis-o eu mai sus, nu am spus lucrurile in sensul ca este ceva normal..IDEAl ar fi ca preoteasa sa poata ramane acasa cu copiii, cu ale casei, cu ingrijirea sotului, si nu sa mearga la o slujba(eventual cu un program dimineata pana seara) care sa ofere venituri suficiente pentru intretinerea familiei, pentru ca sotul ei, preotul, nu castiga suficient..si pentru ca zic eu, si cred ca sunetti de acord cu mine, este frumos ca toata familia preotulu sa fie in biserica la fiecare slujba din saptamana, nu numai duminica.. Ma iertati! Numai bine!
...Logic este ca preotului sa i se dea destul cat preoteasa sa-si permita sa stea acasa...sunt cu totul de acord.
Am folosit formula "cleric inferior" pentru ca am intalnit-o des cu referire la citeti, cantareti si alte categorii de slujitori bisericesti care au doar hirotesie. Nu ma pricep daca este corect sau nu. Sincer nici mie nu imi place limbajul asta de lemn, dar am vrut sa categorisesc cumva slujitorii neclericali ai Bisericii, la viteza nici nu am realizat ca nu pot fi clerici daca nu sunt hirotoniti.
Strana este foarte importanta pentru participarea cu succes a poporului la slujbe. Astfel incat consider ca atunci cand va fi preot, sotul meu o sa aiba o adevarata provocare in a-si forma un cantaret stabil, asa cum a facut preotul care l-a ajutat pe sotul meu. Din altar nu poti influenta strana foarte mult decat daca colaborezi cu cantaretul si il modelezi. Nu toti au sansa asta sa invete de la cineva foarte atent si exigent in privinta muzicii dar si a vietii duhovnicesti. E un dar sa te modeleze cineva, si mai ales, sa te lasi modelat. Cand am intrebat odata pe un preot pe ce glas canta cantaretul lui cutare lucru, a zis ca pe glasul inimii - adica nu se pricepe sa cante prea bine, dar ii pretuieste straduinta. Asta e cel mai important.
Andreea, nu vreau sa mai spun nimic in plus fata de ce am spus insa trebuie sa repet un lucru:
nu este nimic rau ca un cantaret sa aiba si o alta slujba.Nu am vrut sa se inteleaga asta. Am spus mai inainte:
.Toti pe care ii stiu eu de exemplu au si un alt venit, slujba de cantaret la biserica fiind in primul rand datorata credintei lor.
Pai daca in Romania nici macar preotul stim bine cu totii , nu se poate intretine din salariu , cum ar putea cantaretul?
Ceea ce este foarte important este ca fiecare sa-i slujeasca lui Dumnezeu acolo unde este dupa toate puterile lui.
Am citit şi eu, atât hotărârea Sfântului Sinod cât şi comentariile pro şi contra, nu comentez acest aspect, dar pot face şi eu scenarii cu ce se va întâmpla cu preotul depus din funcţie.
Tare mi-e teamă că nu se va mai putea redresa, nici la biserică nu va mai merge, nici vorbă să accepte un post de cântăreţ, nici dacă va pleca de la parohie la cel puţin 400km.
Până ce nu se vor gândi la cauze, vorbim degeaba despre efecte.
Era frumos pe vremuri când doamnele preotese stăteau acasă şi se ocupau de familie, dar dacă se ajunge la divorţ ce fac? Nu se găsesc locuri de muncă azi când rata şomajului este în creştere.
Ce părere aveţi despre şantajul emoţional? Dacă de exemplu preotul îi reproşează că este o întreţinută şi găseşte modalitatea de a o şicana şi umili, dar în societate se comportă atent cu soţia iar ea îşi ia băgăjelul şi pleacă în străinătate la lucru. Copii vor rămâne cu el. Divorţul se pronunţă pentru că ea şi-a părăsit căminul conjugal şi şi-a abandonat copii. Preotul este iubit de enoriaşi şi i-au rămas şi copiii în întreţinere. Preoteasa nu va depune nici o plângere pentru că ştie că nu are din ce să-i întreţină.
E doar un exemplu fictiv care ar trebui să ne facă să înţelegem că într-o familie problemele pot fi complexe şi că judecata oamenilor nu e întotdeauna dreaptă.
Ajutorul trebuie să vină înainte de situaţia de criză din familiile de preoţi.
Ar trebui urmărit cam care sunt cauzele divorţurilor?
Dacă e nevoie se pot face programe de educaţie mai ales cu tinerele familii, sau poate ar trebui un program de ajutorare a parohiilor cu probleme, cele în care preoteasa este cea care aduce venitul necesar familiei (şi nu sunt puţine).
Ar fi multe de judecat şi mai puţine de condamnat.
Dumnezeu să se milostivească de noi păcătoşii.
Trimiteți un comentariu