2. Se impun acum câteva observaţii privind răspunderea şi rolul covârşitor al
membrilor familiei preotului în cadrul misiunii pastorale.
a. Casa preotului este o casă cu
pereţii de sticlă, spune un vechi proverb. În acelaşi
timp, o casă la dispoziţia tuturor celor care au nevoie de sfat, mângâiere,
sprijin moral sau material. Nu întâmplător i se spune "casa parohială". Ea
aparţine, de jure, parohiei, enoriaşilor, preotul
şi familia fiind doar temporar beneficiari.
Având pereţii "de sticlă" şi uşa
gata oricând a fi deschisă, în ea se vede totul: dacă
preotul aplică ceea ce propovăduieşte la biserică şi dacă soţia şi copiii se
comportă, la rândul lor, ca membri ai familiei preoţeşti. Când nu se
întâmplă aşa, credincioşii sesizează imediat, iar preotul pierde din autoritate
în faţa lor, ajungând să se întrebe revoltaţi, odată cu Sfântul Apostol Pavel: "Dacă
nu ştie să-şi rânduiască propria lui casă, cum va purta grijă de Biserica lui
Dumnezeu?" (1 Tim. 3, 5). În astfel de situaţii, creştinii repetă resemnaţi cunoscuta zicală:
"Să nu faci ce face popa, ci doar ceea ce zice el!". (…)
b. Soţia preotului, doamna (maica) preoteasa, are, după preot, o
răspundere uriaşă înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor. În primul rând, pentru soţul
preot poate fi un "înger păzitor" sau, Doamne fereşte, un
"demon" care-l duce la pierzare. Dacă, aşa
cum recomandă Sfântul Apostol Pavel, face parte dintre femeile "cuviincioase,
neclevetitoare, cumpătate, credincioase întru toate" (1 Tim. 3, 11), atunci
preotul are un mare sprijin şi este "rar între oameni" (Sirah 36,25).
Dacă nu, preotul are o povară şi o piedică grea în misiunea lui. Cât de bine
surprinde acest aspect autorul inspirat al Cărţii Pildelor: "Femeia
virtuoasă este o cunună pentru bărbatul ei, iar femeia fără cinste un cariu
pentru oasele lui" (12, 11).
Sfânta Scriptură şi istoria
Bisericii oferă exemple minunate de soţii şi mame pe care preotesele de astăzi
le pot lua drept model. Bunăoară, Elisabeta, soţia preotului Zaharia (şi mamă a
Sfântului Ioan Botezătorul), din a cărei gură ieşeau numai cuvinte binecuvântate;
sau Nona, soţia Episcopului Grigorie, despre care fiul ei, Sfântul Grigorie de
Nazianz, îşi aminteşte că "era podoaba femeilor. Şi nu numai o podoabă,
dar şi model de virtute... Deşi femeie la trup, întrecea în caracter pe orice
bărbat. Călăuza ei era teama de Dumnezeu!". Iar în altă parte
mărturiseşte: "Avraam aducea lui Dumnezeu pe fiul său şi Ieftae pe fiica
sa... Şi unul şi altul aduceau un mare sacrificiu. Tu, însă, mama mea, ai adus
lui Dumnezeu o viaţă curată."
În acelaşi chip, preoteasa trebuie să fie o
candelă mereu aprinsă, care să lumineze şi să încălzească nu numai propriul
cămin, ci şi diferitele activităţi care ţin de Comitetul parohial, în cadrul
căruia poate polariza simpatia, bunăvoinţa şi solicitudinea femeilor din
parohie. Va reuşi, în măsura în care credincioasele văd în ea o femeie
înţeleaptă, serioasă, cumpătată, curată, modestă, sârguitoare, neintrigantă,
neclevetitoare şi care nu-şi depăşeşte niciodată atribuţiile încredinţate. Ţinuta
vestimentară decentă, nu numai de la biserică, ci din orice loc, va completa în
mod fericit evlavia, hărnicia, buna-cuviinţă şi toate celelalte virtuţi, care
aparţin caracterului moral creştin. (…)
c.
Copiii constituie podoaba familiei
preotului, dar şi o probă de examen în plan pastoral. Dacă sunt bine educaţi şi
se comportă ca atare, preotul câştigă în autoritatea de educator. Dacă nu,
pierde, aşa cum a pierdut bătrânul preot Eli, din cauza fărădelegilor săvârşite
de fiii săi (1 Regi II, 12-17), deşi el era conştiincios în misiunea sa.
Fericit preotul care poate rosti cuvintele prorociei lui Isaia: "Iată eu
şi pruncii pe care mi i-a dat Dumnezeu, spre semne şi minuni în Israel!"
(8, 18). (…)
Odată
cu exemplul bun, copiii preotului pot contribui efectiv în plan
misionar-pastoral, cu activităţi în rândurile tinerilor credincioşi, la strană
şi la cor, în acţiuni social-caritabile, în organizarea şi însufleţirea
pelerinajelor, la buna funcţionare a bibliotecii, la susţinerea publicaţiilor
parohiale etc.
d.
Prietenii familiei preotului.
Calitatea prietenilor cuiva îi dezvăluie propria calitate, potrivit zicalei
"Spune-mi cu cine te însoţeşti, ca să-ţi spun cine eşti".
Fragmente din Pr. Prof. Dr. Vasile Gordon, Cateheze pastorale pe înţelesultuturor, vol. 1
Vezi şi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu