Culorile veșmintelor preoțești sînt pline de viață, de simbolistică, de credință și de dragoste.
Care este, totuși, legătura dintre ele și o preoteasă?
În funcție de fiecare dintre noi, răspunsul la această întrebare poate fi afirmativ sau negativ.
Voi ce părere aveți?
Ca să puteți să vă faceți o părere despre acest subiect, vă supun atenției două materiale:
1. Hotărîrea Sfîntului Sinod al BOR în legătură cu modalitatea de folosire a veșmintelor preoțești de culori diferite
Anul trecut, în 5 iulie 2012, Sfîntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a luat în dezbatere posibilitatea unei modalități unitare de folosire a veșmintelor preoțești de către slujitorii Sfintelor Altare în timpul serviciilor religioase, în acord cu practica din celelalte Biserici Ortodoxe.
Astfel, la propunerea Comisiei teologice, liturgice și didactice, Sfîntul Sinod a aprobat modalitatea folosirii veșmintelor preoțești de culori diferite în timpul serviciilor religioase la catedrale, mănăstiri și parohii, după cum sînt prezentate în tabelul următor:
2. Semnificația culorilor veșmintelor liturgice - un text preluat de pe blogul matușkăi Emily
”Orice
persoană care a participat cel puțin o dată la o slujbă ortodoxă, a remarcat cu
siguranță frumusețea și solemnitatea veșmintelor. Diversitatea culorilor face
parte din simbolismul liturgic al Bisericii și are un impact puternic asupra credincioșilor.
Veșmintele deschise la culoare exprimă bucuria, frumusețea și măreția Lui
Dumnezeu, în timp ce veșmintele de culoare închisă ne întipăresc în suflete
sentimentul pocăinței și nevoia de a ne întoarce la Dumnezeu.
Încă
din vechime, cărțile de liturgică au oferit libertate în ceea ce privește
alegerea culorilor veșmintelor liturgice, specificând doar dacă pentru anumite
Sărbători sau pentru o anumită perioadă acestea ar trebui să fie deschise sau
închise la culoare. Lucru ce a dus, de-a lungul timpului, la diverse practici
locale. În practica contemporană, în multe parohii ale Bisericii Ortodoxe din
America, există șase culori de bază.
ALBUL este purtat de Paști, Nașterea
Domnului, Botezul Domnului, Înălțarea Domnului și Schimbarea la Față.
VIOLETUL este purtat în timpul Postului
Mare (în anumite locuri în Săptămâna Albă și în Săptămâna Patimilor se poartă
negru).
VERDELE este purtat de Duminica
Floriilor, Rusalii și de sărbătoarea sfinților cuvioși.
ALBASTRU este purtat în timpul
Sărbătorilor închinate Maicii Domnului.
ROȘU este pentru Sărbătorile Sfintei
Cruci, ale Sfântului Ioan Botezătorul, pentru Sărbătorile Sfinților Mucenici,
pentru Postul Crăciunului, pentru Sărbătorile Apostolilor și Adormirea Maicii
Domnului(exceptând Praznicele Împărătești ale Domnului și Postul Adormirii
Maicii Domnului).
AURIU este folosit atunci când nici o
altă culoare nu este necesară și transmite bogățiile și slava Împărăției Lui
Dumnezeu.
Culoarea
specifică unei Sărbători este purtată începând cu slujba Vecerniei până la
Odovanie (încheierea Sărbătorii). Lungimea răstimpului de
încheiere a praznicului variază, durata fiind dată de calendarul liturgic. În
general, există o perioadă după-prăznuire de aproximativ o săptămână pentru
Cele Douăsprezece Praznice Împărătești.
În
cele din urmă, slujbele speciale precum înmormântări, căsătorii și botezuri
sunt, de obicei, slujite fie în alb/ auriu, fie în culoarea Postului Mare sau a
perioadei serbate”.
Traducere din limba engleză de Diana Corina Aldea după
Nădăjduiesc ca și această postare să vă fie de folos în acest ”Post al Paștelui de vară” - cum minunat se numește acesta în tradiția ortodoxă greacă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Din dorinţa de a purta un dialog asumat, nu mai acceptăm comentariile anonime. Vă mulţumim pentru înţelegere!